Experienta si Cunoastere

Respiratia Pneuma Gnoza inseamna cunoastere in limba greaca. In Gnosticism cunoasterea are loc prin trairea experientei si mai putin prin ratiune. Cunoaşterea provine din experienţă sau se bazează pe raţiune? Este o dilema, opiniile sunt diferite.

Desi uneori credem ca putem intelege totul prin prisma gandirii, in realitate la baza gandirii stau senzatiile, emotiile, procesele reflectiei si nu numai. Prin experienta pe care o traim acestea se depoziteaza in mintea inconstienta, subconstienta sau in cea constienta atat intr-o forma senzual-emotionala sau sub Respiratia Pneumaeticheta unor cuvinte daca acestea exista, alteori simtim nevoia sa creem cuvinte noi.

Atentia va fi directionata in interiorul sau in exteriorul nostru, asupra unei stari, trairi, reflectii, ganduri, in functie de motivatia constienta sau inconstienta care pur si simplu muta atentia intr-o directie sau alta.

Cand vorbim de gestionarea emotiilor, de inteligenta emotionala, nu inseamna sa nu tinem cont de emotiile, de simturile noastre, ci doar sa o  facem pornind de la partea constienta . Nu inseamna sa suspendam simturile ci sa invatam sa le intelegem, sa le constientizam . A suspenda partea de simtire inseamna a rupe fiinta umana in parti. O mare parte din relatia cu  mediul are loc prin simturi. A lasa insa ca simturile sa ne conduca viata la mod inconstient, fara o buna constientizare, nu este de dorit. Acea persoana se va adapta greu din punct de vedere social, se va retrage, va intra in depresie, va evita contactele sociale. Simturile pot determina in mod direct gandurile, emotiile, actiunile, comportamentele noastre sau pot trece printr-un proces de constientizare. Daca simturile trec informatia prin creerul reptilian, comportamentul va fi unul primitiv, direct, de supravetuire, daca o trec prin lobii prefontali, comportamentul va fi unul adaptat, plecand de la constient spre manifestare.

Putem vorbi de o oarecare predispozitie, dar sistemul uman se poate educa, reeduca, repozitiona, prin exersare. Influenta motivationala este importanta.

Si cuvintele au la baza tot o experienta trecuta si o eticheta aplicata.

Prin trairea experientei, corpul omului si mintea invata mai usor decat prin cuvinte.

Ptr ca experienta “intra”in corp si se depoziteaza in fisierele proprii mult mai repede decit prin ascultarea unor cuvinte adresate de altcineva. De cite ori nu ne spunem sa nu facem anumite lucruri dar le facem in continuare?De cate ori ascultam de ceea ce suntem invatati, de ceea ce ne spun altii?

Cati adolescent isi asculta parintii ? Ei vor sa aiba o experienta proprie indiferent de riscurile acesteia.

De ce vrea cineva sa traiasca propria experienta? Pentru a-si descoperi unicitatea.

Exista un principiu  a naturii umane deschis spre cunoasterea cognitiva si un alt principiu, spre trairea experentiala. Nevoia de cunoastere experentiala, cel putin in anumite perioade ale vietii este mai mare ptr ca natura umana nu si-a propus sa reproduca la nesfirsit aceeasi informatie. Cele doua forte desi ambele sunt forte ale cunoasterii, sunt intr-o relativa lupta ptr propria manifestare. Ptr ca daca omul ar asculta tot ceea ce I se spune, societatea ar ramine pe loc. Iar daca omul ar trai doar propria experienta fara a mai tine cont de experienta trecutului probabil ca s-ar autodistruge.

Lupta dintre cele doua,  pe actualul nivel de existenta este probabil o parghie a evolutiei.

Solutia optima este a folosi cunoasterea existenta, ca punct de plecare, de deschidere spre experienta noului. Prin aceasta lupta, societatea conserva elementele importante, valoroase din trecut si se si deschide fata de experienta noului.

Extremele sunt cele care pot produce stagnari, dezechilibre.

Se spune insa ca”Sursa înţelepciunii este experienţa, iar sursa experienţei este prostia”.

Albert Einstein spunea “Informaţia nu este cunoaştere. Singura sursă a cunoaşterii este experienţa”ptr ca experienta are sens de nou, de asumare, de raspundere, este cumva opusa trecutului, complacerii. Ptr ca sursa cunoasterii este trecutul, iar experienta deschide o poarta spre viitor. Omul oscileaza intre fericire si suferinta,intre comoditatea confortului trecutului si riscul experientei prezentului,intre gindirea trecutului si experienta prezentului.

Uneori  experienţa fericirii poate fi mai nimicitoare decât a suferinţei. Fiindcă eşuarea poate să semene cu un naufragiu, urmat de suferinţă, din care s-ar naşte o nouă speranţă. Energia necesara pentru a apara fericirea obtinuta, folosita in deschidere, ar putea duce la o alta marime si calitate a fericirii.

Natura umana in sens dinamic, castiga prin cautarea nu prin gasirea fericirii.

Cand citim o carte, intram in contact cu acea cunoastere dar ea vine sigur din trecut. Practica propriu-zisa, trairea experientei tine mai mult de intelepciune ptr ca ea iti va impresiona mintea dar si intreg corpul pana la nivelul acelor structuri care nici nu stim ca exista.

Experienta traita este buturuga, cunoasterea transmisa prin carti sau prin vorbire este carul.

Asadar, sa pastram doar ceea ce este valoros , necesar, dupa ce trecem valorile printr-un proces de constiinta extinsa. Sa lasam, sa permitem si celor de langa noi sa isi traiasca experienta, nu sfaturile noastre.

 Una este sa vorbesti despre o religie sau alta si sa dai sfaturi, alta este sa ai o experienta spirituala ce nu se poate exprima prin cuvinte. O vom uita vreodata?  Probabil ca nu.

Mintea da experienta. Experienta sinelui, da intelepciunea. Una este sa fii inteligent, alta sa fii si intelept.

Intelepciunea priveste mintea, mintea priveste dar intelege mai greu intelepciunea.

In cadrul sistemului Pneuma abordarea teoretica se impleteste in mod armonios cu abordarea experentiala. Participantul la o sesiune de Terapie si Respiratie Pneuma nu doar i se predau concepte . Traieste o experienta, o constientizeaza intr-o forma extinsa si rezultatele experimentarii sunt aduse in viata zilnica. Pentru ce?  Pentru a deveni mai intelept.

Suna si programeaza-te la o sesiune de Terapie si Respiratie Pneuma la cabinetul de psihoterapie Psihodad.

Psihoterapeut: Dan Dumitru Otrocol