Referindu-se la starile psihotice ca expresie a crizelor spiritual, in lucrarea” Psihologia Viitorului. Lectii din cercetarea moderna asupra constiintei”, pg 157-159, Stanislav Grof spune:
“multe din starile in prezent diagnosticate ca psihotice si tratate fara discriminare cu medicatie supresiva sunt, in realitate, stadii dificile ale unei transformari radicale a personalitatii si deschiderii spirituale. Daca sunt corect intelese si sprijinite, crizele psihospirituale pot duce la vindecare emotionala si psihosomatica, la remarcabile schimbari psihologice si la evolutia constiintei (Grof si Grof, 1989, 1990).”
“Din cauza cadrului lor conceptual ingust, psihiatrii de orientare clasica sunt incapabili sa vada diferenta dintre urgentele psihospirituale sau chiar starile mistice necomplicate si tulburarile mintale grave. Psihiatria academica are un model al psihicului limitat la biografia postnatala si o puternica influenta biologica. Acestea sint obstacole majore in calea intelegerii naturii si continutului starilor psihotice.
Termenul urgenta spirituala, pe care l-am creat impreuna cu Christina pentru a descrie aceste stari, face aluzie la potentialul lor pozitiv. Este un joc de cuvinte care sugereaza o criza, dar in acelasi timp o posibilitate de ridicare la un nivel superior de functionare psihologica si de constiinta ”.
“Printre beneficiile ce pot rezulta din crizele psihospirituale, daca li se permite sa-si urmeze cursul natural, se numara o mai buna sanatate psihosomatica, o mai mare pofta de viata, o strategie de viata aducatoare de mai multe satisfactii si o perspectiva extinsa asupra lumii, care include dimensiunea spirituala a existentei. Finalizarea si integrarea cu succes a unor asemenea episoade implica si reducerea substantial a agresivitatii, cresterea tolerantei rasiale, politice si religioase, intensificarea sensibilitatii ecologice si profunde schimbari in ierarhia valorilor si prioritatilor. Nu este o exagerare sa spunem ca finalizarea si integrarea cu succes a crizelor psihospirituale poate ridica individul la un nivel superior de evolutie a constiintei.
In ultimele decenii, am fost martorii unei cresteri rapide a interesului pentru problemele spirituale, fapt ce duce la experimentarea pe scara larga a „tehnologiilor”, fie ele antice, aborigene sau moderne ale sacrului, a tehnicilor de transformare a mintii care pot media deschiderea spirituala. Printre ele se numara diferite metode samantice, practicile meditative orientale, substantele psihedelice, intense psihoterapii experientiale si metode de laborator dezvoltate de psihiatria experimentala. Conform sondajelor publice, numarul americanilor care au avut experiente spirituale a crescut in mod semnificativ in a doua jumatate a secolului X X. Se pare ca acest fenomen a fost insotit de o crestere a numarului urgentelor spirituale.
Din ce in ce mai multe persoane par sa-si dea seama ca spiritualitatea autentica, bazata pe experiente personale profunde, este o dimensiune de importanta critica a vietii. Avand in vedere tot mai intensa criza globala produsa de orientarea materialista a civilizatiei tehnologice Occidentale, a devenit evident ca platim un pret mare pentru negarea si respingerea spiritualitatii. Am izgonit din viata noastra o forta care hraneste instantaneu si da sens existentei umane.
La nivel individual, pretul pierderii spiritualitatii este un mod de viata saracacios, alienat si nesatisfacator si o crestere a frecventei tulburarilor emotionale si psihosomatice. La nivel colectiv, absenta valorilor spirituale duce la strategii existentiale ce ameninta supravietuirea pe planeta noastra, ca distrugerea resurselor epuizabile, poluarea mediului natural, perturbarea echilibrului ecologic si folosirea violentei ca principal mijloc de rezolvare a problemelor.
Este deci in interesul tuturor sa gasim cai de a readuce spiritualitatea in viata noastra la nivel individual si colectiv. Acest demers va trebui sa includa nu doar recunoasterea teoretica a spiritualitatii ca aspect vital al existentei, ci si incurajarea si validarea spirituala a activitatilor care mediaza accesul experiential la dimensiunile spirituale ale realitatii. O parte importanta a acestui efort ar trebui sa fie dezvoltarea unui sistem adecvat de sprijin pentru persoanele care trec prin crize spirituale, ceea ce ar face posibila utilizarea potentialului pozitiv al acestor stari.”
Terapia si Respiratia Pneuma ofera posibilitatea accesului la dimensiunea spirituala, profunda a fiintei. Cuprinde nu doar un construct teoretic care imbina in mod armonios psihologia si spiritualitatea, ci ofera si posibilitatea trairii de experiente practice cu profund caracter psiho-spiritual.In Terapia si Respiratia Pneuma, spiritualitatea si psihologia sunt doua bucati ale aceluiasi intreg.
Si daca de la aparitia cartii Psihologia Viitorului, Lectii din cercetarea moderna asupra constiintei, au trecut ceva ani, astazi asistam la realizarea in practica a acestei psihologii a viitorului.
Psihologia Transpersonala, Terapia si Respiratia Pneuma, a obtinut avizul de libera practica in tara noastra.
Este la aprecierea celorlalti psihologi, consilieri, psihoterapeuti sa se deschida in aceasta directie, sa-si adapteze, imbunatateasca, completeze tehnicile si mijloacele specifice.
Si impreuna sa putem oferi solicitantilor serviciilor noastre mai multe raspunsuri, mai multe experiente.
Suna si programeaza-te la cabinetul de psihoterapie Psihodad pentru o sesiune de Respiratie Pneuma.
Psihoterapeut: Dan Dumitru Otrocol